Information on scientific and (or) scientific and technical projects of grant financing of the Ministry of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan

1) Grant financing of young scientists for scientific and (or) scientific and technical projects for 2022-2024 (implementation period of 30 months)

Brief information about the project

Project topic

IRN AP 14869264 "Motivational reflection of children in the context of mono- and bilingual personality formation"

Project manager

Zhakupova Aigul Doszhanovna – PhD, Professor of the Department of General Linguistics and Literature

Terms of implementation

2022-2024

The amount of financing

44 645 106 tenge

Relevance

In the last decade the child's speech world has increasingly become the object of research by scientists, however, insufficient attention is paid to the linguistics of children's speech in Kazakhstan. A comprehensive approach to the study of MR of children forming in the mono- and bilingual society of Kazakhstan has not yet been undertaken. For the first time, a comparative motivological study of children's MR was conducted based on the indications of the metalanguage consciousness of preschool and primary school age children in psycholinguistic and cognitive aspects.

Goal

Within the framework of the theory of comparative motivology, 1) to investigate MR as a lingo-cognitive operational mechanism for understanding linguistic facts based on the indications of the metalanguage consciousness of preschool and primary school age children formed in the conditions of mono- and bilingual society in Kazakhstan; 2) to identify universal and specific features of MR of monolingual and bilingual children.

Project results

1) A theoretical and methodological concept has been created for the study of children's MR in the context of the formation of a mono-bilingual personality based on the works of domestic and foreign scientists in ontolinguistics, psycholinguistics, cognitive linguistics, comparative motivology.

2) A methodology has been developed for the psycholinguistic study of the MR of monolingual and bilingual children.

3) A motivological analysis of vocabulary was carried out based on the indications of the metalanguage consciousness of the respondent children within the framework of motivology, as a result of which the "motivational passport" of each word was determined according to the parameters of the theory of lexical motivation of words.

4) The associative and motivational potential of children's linguistic consciousness is described; operational language algorithms are presented that stimulate a child to meaningfully learn language through MR, in the form of diagrams/diagrams, and a research model of the linguocognitive (linguocreative) experience of language acquisition and cognition by a child.

5) The universal and specific features of children's linguistic reflection, actualized in relation to motivated vocabulary, are identified, the reflexives dominating in the linguistic consciousness of a monolingual child and a bilingual child are identified, strategies for understanding the inner form of a word and motivational processes are identified, and the word-making abilities of children formed in the mono- and bilingual environment of Kazakhstan are characterized.

6) Recommendations have been developed on the use of knowledge about the peculiarities of children's MR for practical teachers in the process of preparing literacy and literature classes for children studying in pre-school and elementary schools.

Список опубликованных работ за 2022-2024 годы

КНИГИ:

  1. Жакупова А.Д., Анищенко О.А., Жумагулова О.А., Темирова Ж.Г., Тлеубердина Г.Т., Каирбекова И.С., Шмельцер В.В. Подсказки для родителей: развиваем речь и воображение детей. Пособие для родителей. – Астана: Изд-во ТОО «Полиграфический центр «Индиго Принт»», 2024. – 53 с.
  2. Жакупова А.Д., Анищенко О.А., Жумагулова О.А., Темирова Ж.Г., Тлеубердина Г.Т., Каирбекова И.С., Шмельцер В.В. Давайте рассуждать: открывая мир мотивационной рефлексии. Методическое пособие для учителей начальных классов. – Астана: Изд-во ТОО «Полиграфический центр «Индиго Принт»», 2024. – 150 с.

В базе SCOPUS

  1. Жакупова А.Д., Анищенко О.А., Темирова Ж.Г. Исследование мотивационной рефлексии детей-монолингвов и детей-билингвов (на материале данных психолингвистического эксперимента) // Вестник Томского государственного университета. Филология. – Томск, 2024. – №88. – С. 48-75. Процентиль 73; 2 (второй) квартиль; http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:001143043
  2. Жакупова А.Д., Анищенко О.А., Темирова Ж.Г. Стратегии осмысления мотивированной лексики детьми-монолингвами и детьми-билингвами Северного Казвхстана // Русистика. 2024. № 2. С. 208-224. Процентиль 68; 2 (второй) квартиль; https://journals.rudn.ru/russian-language-studies/article/view/40557

В журналах КОКСОНВО

1 Жакупова А.Д., Жумагулова О.А., Каирбекова И.С., Тлеубердина Г.Т., Мұратбекқызы Р. Балалар сөйлеу тілінің уәждемелік рефлексиясы //Торайғыров университетінің Хабаршысы. Филология сериясы Павлодар. №4. 2023. – 136-149 бб. https://vestnik-philological.tou.edu.kz/storage/journals/121.pdf

2 Жақыпова А.Д., Жұмағұлова Ө.А., Қайырбекова И.С., Тлеубердина Г.Т. Онтолингвистика және балалар сөйлеу тілінің уәждемелік рефлексиясы////Абылай хан атындағы Қазақ халықаралық қатынастар және әлем тілдері университетінің Хабаршысы. Филология сериясы. – 3 (70) 2023. – 65 -83 б. https://doi.org/10.48371/PHILS.2023.70.3

Международные научно-практические конференции

1 Жакупова А.Д., Жумагулова О.А., Каирбекова И.С., Тлеубердина Г.Т. «Понятные непонянтности» О.А.Султаньяева и мотивационная рефлексия детей// Материалы VII Международной научно-практической конференции «Слово в языке и речи: современные исследования в филологических науках», посвященной 85 летию со дня рождения доктора филологических наук, профессора О.А.Султаньяева. – Кокшетау. 2023 г. –С.63-73.

2 Анищенко О.А., Темирова Ж.Г. Внутренняя форма слова в аспекте осмысления детьми-монолигвами и детьми-билингвами // Материалы Международной научно-практической конференции «Валихановские чтения - 27». – Кокшетау. 2023 г. –С.35-40.

3 Мұратбекқызы Р.,Жумагулова О.А. Балалар сөйлеу тілінің лингвистикалық контексіндегі балалардың уәждемелік рефлексиясы: фонетикалық уәж // Материалы Международной научно-практической конференции «Валихановские чтения - 27». – Кокшетау. 2023 г. – С.183-190.

4 Жакупова А.Д., Жумагулова О.А., Каирбекова И.С., Тлеубердина Г.Т. Методология сопостовительно-мотивологического исследования мотивационной рефлекскии детей // Материалы Международной научно-практической конференции «Проблемы онтолингвистики -2023: вариативность речевого онтогенеза». – Санкт-Петербург: РГПУ им. А.И.Герцена. 2023 г. – С.176-187.

5 Анищенко О.А., Темирова Ж.Г. Мотивационная рефлекския детей –билингвов и монолингвов северного Казахстана (по результатам психолингвистического эксперимента) // Материалы Международной научно-практической конференции «Проблемы онтолингвистики-2023: вариативность речевого онтогенеза». – Санкт-Петербург: РГПУ им. А.И.Герцена. 2023 г. – С.187-195.

6 Анищенко О.А., Темирова Ж.Г. Осмысление семантического типа мотивированности детьми-монолингвами и детьми-билингвами // Материалы XV Конгресса МАПРЯЛ «Русский язык и литература в меняющемся мире». С-Пб, 2024. С. 1306-1310. (12-16 сентября 2023 года, Санкт-Петербург)

7 Жакупова А.Д. Общность и специфика осмысления мотивированной лексики русского языка детьми-монолингвами и детьми-билингвами // Материалы XV Конгресса МАПРЯЛ «Русский язык и литература в меняющемся мире». С-Пб, 2024. С. 1345-1350. (12-16 сентября 2023 года, Санкт-Петербург)

8 Жакупова А.Д., Шмельцер В.В. Исследование мотивационной рефлексии детей в сопоставительно-мотивологическом аспекте // Материалы Международной научно-практической конференции «Шоқан оқулары-28 Новая научная парадигма: коллаборация, цифровизация и коммерциализация». Кокшетау, 2024 г. – С. 203-208.

9 Жакупова А.Д., Сенчук О.М. Организация лингвистического эксперимента для анализа мотивационной рефлексии учащихся 5 классов // Материалы Международной научно-практической конференции «Шоқан оқулары-28 Новая научная парадигма: коллаборация, цифровизация и коммерциализация». Кокшетау, 2024 г. – С. 197-203

10 Жаңалықова Ж.Қ., Жумагулова О.А. Билингв және монолинв балалардың метасөйленімдеріндегі семантикалық уәжділік // Материалы Международной научно-практической конференции «Шоқан оқулары-28 Новая научная парадигма: коллаборация, цифровизация и коммерциализация». Кокшетау, 2024 г. – С. 574-579.

Авторские свидетельства

1 ТЛЕУБЕРДИНА ГУЛЬДЕН ТОКАТОВНА, Жакупова Айгуль Досжановна, Темирова Жанна Германовна, Шмельцер Виктория Владимировна, Каирбекова Ибагуль Сулейменқызы, Жумагулова Омиргуль Акановна, Анищенко Ольга Александровна «АТА-АНАЛАРҒА КЕҢЕС: балалардың тілі мен қиялын дамытамыз» авторское свидетельство № 50179 от «4» октября 2024 года

2 ТЛЕУБЕРДИНА ГУЛЬДЕН ТОКАТОВНА, Жакупова Айгуль Досжановна, Темирова Жанна Германовна, Шмельцер Виктория Владимировна, Каирбекова Ибагул Сүлейменовна, Жумагулова Омиргуль Акановна, Анищенко Ольга Александровна «Уәждемелік рефлексия әлемін ашып, ойланайық» авторское свидетельство № 49960 от «25» сентября 2024 года

3 ТЕМИРОВА ЖАННА ГЕРМАНОВНА, Мухамеджанов Ильяс Тулегенович, Жакупова Айгуль Досжановна «ОРГАНИЗАЦИЯ ПСИХОЛИНГВИСТИЧЕСКОГО ЭКСПЕРИМЕНТА ДЛЯ АНАЛИЗА МОТИВАЦИОННОЙ РЕФЛЕКСИИ УЧАЩИХСЯ МОНОЛИНГВОВ И БИЛИНГВОВ 7 КЛАССОВ» авторское свидетельство №50372 от «11» октября 2024 года

4 ТЛЕУБЕРДИНА ГУЛЬДЕН ТОКАТОВНА, Жакупова Айгуль Досжановна, Каирбекова Ибагуль Сулейменовна, Жумагулова Омиргуль Акановна «БАЛАЛАР СӨЙЛЕУ ТІЛІНІҢ УӘЖДЕМЕЛІК РЕФЛЕКСИЯСЫ» авторское свидетельство № 50074 от «1» октября 2024 года

5 ТЕМИРОВА ЖАННА ГЕРМАНОВНА, Жакупова Айгуль Досжановна, Анищенко Ольга Александровна «РАЗВИТИЕ МОТИВАЦИОННОЙ РЕФЛЕКСИИ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ: МЕТОДИЧЕСКИЙ АСПЕКТ. DEVELOPMENT OF MOTIVATIONAL LANGUAGE-AWARENESS IN PRIMARY SCHOOLERS: THE METHODOLOGICAL ASPECT» авторское свидетельство № 50512 от «17» октября 2024 года